akupunktur Fertilitetsbehandling

Styrk din Fertilitet

Hvad kan du selv gøre for at styrke din fertilitet

Der findes naturligvis altid omstændigheder du ikke selv er herre over, og hvor du vil have brug for yderligere hjælp end blot de nedenstående råd.

Og lad det være tydeligt, at der ikke findes en “one size fits all”.

Men med det sagt, skader det aldrig  at give sin krop de bedste betingelser for at opnå graviditet.

Så hvis du gerne selv vil gøre noget for at gør din fertilitet, er der masser at tage fat på for både mænd og kvinder. For lige præcis kvindens æg og mandens sæd er en følsom størrelse, der nemt bliver påvirket af de ting der sker i vores krop. 

”Graviditet bliver til i en krop, der er i overskud” – Jordmoder Christina Klok

 

Lokaliser et evt. problem 

At spise ekstra broccoli, dyrke yoga eller at øge mængden af C-vitamin du indtager, er alt sammen fint.

Men hvis du samtidig indtager 15 kopper kaffe om dagen, arbejder 70 timer om ugen, eller døjer med alt for meget overvægt, er det ikke sikkert det har den helt store betydning.

Derfor kan det være en god ide at starte med – præcis som vi selv gør i vores fertilitetsbehandlinger – at identificere hvor dine største udfordringer ligger, og herefter fokusere på at skabe forandringer hér.

Derefter kan du så se hvor meget du kan overskue videre derfra.

Hent folderen om kosttilskud

Det kan være en jungle at finde rundt i hvilke kosttilskud man bør tage, hvis man gerne vil styrke sin fertilitet.
Derfor har vi lavet en folder der tager dig igennem de forskellige kosttilskud, deres påvirkning på fertiliteten og om det er den kvindelige eller mandlige fertilitet de styrker.

Kost

Der er skrevet mange bøger om kost og fertilitet. Og det er et område vi heller ikke kommer udenom, kan have en betydelig indflydelse på chancerne for at opnå graviditet. 

Det er dog ikke alle kostråd der passer til alle. 

Men det er klart, at et for højt indtag af sukker, koffeinholdige drikke og fastfood sjældent gavner din chance for en graviditet.

Tag derfor udgangspunkt i din egen specifikke situation, og start med hvad du kan gøre derfra.

En god måde at få et overblik over din kost, er at lave en kostdagbog i 3 dage, hvor du skriver ALT ned du indtager af både mad, drikke, snacks osv. Her bliver det ofte tydeligt for de fleste hvilke dele af kosten, der kan optimeres.

Herudover kan du måske finde inspiration i disse generelle kostråd for at styrke fertiliteten:

  • Spis mindst 600 gram grøntsager, bær og bladgrønt om dagen. (bør udgøre min 50% af din daglige kost)
  • Lav din mad selv, så du kender alle ingredienserne der er i maden.
  • Hold dit indtag af sukker, koffein og fastfood til et minimum.
  • Prøv derudover at flette følgende ingredienser ind i din kost: Kanel (insulin følsomhed), Græskarkerner, Hampefrø, Sesamfrø, Grapefrugt, Artiskok, Blåbær, Fed Fisk.
 

Rygning

Nogle tror fejlagtigt, at det er ok at ryge frem til en eventuel graviditet, og først kvitte smøgerne når de bliver gravide.

Men faktum er desværre, at både kvindens æg og mandens sædceller er ret påvirkelige over for de kemiske processer rygning skaber, og derfor nedsættes kvaliteten af begge. 

Så vil du give din krop de bedste betingelser på den front, bør du overveje at stoppe med rygningen før I går igang med at forsøge at blive gravide.

Stress

Stresshormonet kortisol kan i for store mængder påvirke både æg og sædceller direkte, men kan også have stor påvirkning på kroppens øvrige hormoner. 

Blandt andet kan kønshormonerne komme ud af balance. En sådan ubalance ville eksempelvis kunne gøre menstruations cyklussen ustabil, og derved forringe chancerne for undfangelse.

Stress kan skyldes mange ting. Udefrakommende faktorer kan bidrage til dit stress niveau (arbejde, familie, flytning osv.), ligesom dét at forsøge at opnå graviditet, i sig selv kan være enormt stressende og følelsesmæssigt belastende.

Det mest optimale vil naturligvis være, om du kan eliminere eller reducere dét der ligger til grund for din stress. Nogle gange er det dog nemmere sagt end gjort, og i mange tilfælde, er det svært at eliminere stressfaktorene helt.

Udfordringer og problemer er et livsvilkår, og vil altid dukke op.

Men du kan derimod arbejde på hvordan du håndterer din stress, eller de udfordringer du møder, og få skabt “ro i kaoset”. Enten ved hjælp af yoga, gå ture, mindfulness, metakognitiv terapi eller hvad end der virker bedst for dig i forhold til at skabe ro i nervesystemet.

Samleje

Hvor tit skal man være sammen, når man prøver at opnår graviditet naturligt? 

Det er selvsagt vigtigt, at I er sammen i perioden omkring ægløsning. 

Da sædcellerne godt kan holde sig i live et par dage inde i kvinden (livmoderen eller hvor det sker), er det en god ide, at man minimum er sammen hver anden dag i perioden omkring ægløsning. 

Det er også fint at være sammen hver dag. Men flere gange dagligt, er ikke nødvendigvis en fordel, idet det tager tid at generere nye friske sædceller.

Det kan på mange måder være opslidende for et forhold at kæmpe med infertilitet over længere tid.  

Det gælder også ift. intimiteten, da dét at være sammen for manges vedkommende bliver skemalagt, og med et andet formål end det man normalt er intim på. 

Derfor kan det kun anbefales, at I også husker at være sammen uden for ægløsning en gang i mellem, så det hele ikke kun kommer til at handle om babylavning. 

Myter og sandheder

Sandt

Det kan påvirke din æg kvalitet og gennemblødning til livmoder hvis du går og småfryser hele tiden. Et godt råd er derfor at holde dine fødder varme hele tiden. Hvis de er varme, er resten af kroppen det som udgangspunkt også.

Falsk

Der findes ingen evidens for den ene stilling er bedre end den anden, så følg jeres lyst. Den er også ret vigtig 😀

Delvist sandt

Kvindelig orgasme er ikke en nødvendighed for graviditet, men hvis kvinden opnår orgasme efter manden har haft udløsning, så kan det faktisk være en hjælp. 

Sammentrækningerne i livmoderhalsen gør nemlig, at den kommer til at fungere som en støvsugerslange, der suger og hjælper sædcellerne tættere på deres mål. 

Falsk

Sædcellerne er programmeret til én ting; Det er at søge mod ægget. 

Hvilket de faktisk er ret dygtige til. Og deres evne til at fuldføre rejsen ser ikke ud til at blive påvirket af om vi ligger med benene oppe. Selvom tanken da er nærliggende.

Sandt

Sæden i testiklerne har godt af at blive udskiftet jævnligt.

(dog ikke 3 gange om dagen, da den ellers kan blive beskadiget.)

Optimer din fertilitet

Styrk din Fertilitet Hvad kan du selv gøre for at styrke af din fertilitet Der er naturligvis tilstande og vilkår som du ikke selv er

Læs mere »

PCOS og fertilitet

PCOS og fertilitet Hvordan påvirker pcos din fertilitet PCOS og FERTILITET PCOS er en hormonelt ubalance der kan nedsætte din fertilitet, og forstyrre evnen til

Læs mere »

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk